Gaziantep rengarenk kokularla dolu! Rayiha Müzesi'nde dünyanın en acı biberleri sergileniyor

Gaziantep'te bulunan Rayiha Müzesi'nde çeşit çeşit baharatlar sergilenmekle kalmıyor, üzerinde detaylı araştırmalar yapılıyor ve akademik çalışmalar yürütülüyor. Tıbbi ve aromatik baharatların hikayesini anlatan ve 150 baharatın sergilendiği müzede, artık biber masası da var.

Gaziantep Büyükşehir Belediyesine bağlı hizmet veren Rayiha Baharat Müzesi 150 çeşit baharatın sergilendiği ve aynı zamanda akademik çalışmaların da yapıldığı bir baharat üssü. Yemek kültürüyle namı ülke sınırlarını aşan Gaziantep'in ana ürünlerinden biri şüphesiz ki biber. Birbirinden leziz yemekleriyle şöhret bulan şehrimiz Gaziantep'in lezzet sırrı baharatında. Şehrin en iyi baharatlarını bulabileceğiniz eski çarşıda bir aktar olan Recep Yıldırım, Gaziantep biberine dair "Bizim Gaziantep biberi, İslahiye bölgesinden geliyor. Biber oradan çeşitlendirilerek geliyor yani şu şekilde. Yani biberler şu şekilde dövme biber olarak var, ince çekim var, iri çekim var, herkesin isteği ayrı ayrı oluyor ve değişmekte çok acımız var. Tatlı, acı, normal acı olarak değişmekte biberler. Her yerde biber var. Urfa’da da var Hatay’da var. Ama İslahiyemiz bizim için daha önemli. En çok oradan çalışıyoruz. Hem yakın hem de biber kalitesi daha yüksek olduğu için" diyor. Rayiha Müzesi bu sıralar çalışmalarını biber üzerinde yoğunlaştırdı.

RAYİHA MÜZESİ TAM BİR BAHARAT ÜSSÜ

Baharatları seçerken en yüksek kalitede olmasına önem veren Gaziantep Baharat Müzesi Müdürü Hazal Bostancıeri, şu sıralar biber üzerinde çalıştıklarını ve farklı acılık değerlerine sahip biberleri topladıklarını söylüyor. "Rayiha baharat müzesi deneyim, üretim ve sergi merkezi olarak tasarlandı. Ekstraksyon üzerinden gidiyoruz.  Bir bitkiden istediğimiz bileşeni çekip alabiliyoruz. Burada gördüğünüz koku standının kokularını oradan çıkarıyoruz." diyen Bostancıeri, biber çeşitliliği konusunda memleketimizin zenginliğini göstermek adına birçok çalışma yürütüyor.

GAZİANTEP BİBERİ ACI OLMANIN BERİSİNDE

Gaziantep biberinin acılığından ziyade lezzetiyle ve kalitesiyle öne çıkarılması gerektiğini söyleyen Bostancıeri, "Biber için ne yapabiliriz dedik. Bibere acılığını kapsikum verir. Bunun için dünyada kabul edilen bir skovil cetveli var. Türkiye’deki hiçbir biber -en acısı Samandağ’dır- o bile listede yok. Bizce biber o kapsikum hani o acılık değerinin ötesinde. İştah açıyor, metabolizmayı hızlandırıyor, kanser hastalarına öneriliyor antioksidan değeri yüzünden. Bir de bence acılığıyla değil de lezzeti ve kalitesiyle anlatmamız lazım. Biz bunu çok güzel yaşıyoruz burada, yemeklerde kullanıyoruz. İşte laboratuvarda da kapsikum çıkarıp biz neler yapabiliriz, değerlendirebiliriz. Çünkü tatlı bir acılısı var bizim biberin. Yedikçe yediriyor. Bunun için çalışmalara başladık yakın zamanda da inşallah paylaşacağız" şeklinde konuştu.

Gaziantap Rayiha Baharat Müzesi

"TIBBİ VE AROMATİK BİTKİLERİN HİKAYESİNİ ANLATMAK İSTEDİK"

Baharat Müzesi Raviyan'dan Elif Kömür, "Biz bu bitkilerin tıbbi ve aromatik bitki olmasına önem gösterdik, böyle bir müzede. Bu bitkilerin hikayesini anlatmak istedik. Araştırılması yapılıyor. Öyle hemen bitkiyi almak ve buraya koymak değildi. Arka planda çok büyük bir çalışma yapılıyor." şeklinde konuştu.

Baharat Müzesi Raviyan'dan Beyza Kaya "Raviyan, hikaye anlatıcısı demek aslında biz kendimiz tanıtırken müzenin diğer adı rayiha. Rayiha’nın raviyanları olarak tanıtıyoruz. Baharatların hikayesini size anlatmış oluyoruz. Bir anda 180 bin yıl öncesine götürüyoruz. Bir bakmışsınız roma kuşatmasına bir bakmışsınız kristof kolomb güney Amerika kıtasına kuşatırken ya da keşfederken karşılaşmışız" şeklinde konuştu.

ÇEŞİT ÇEŞİT BAHARAT SERGİLENİYOR

Çeşitli baharatların ve kokularının sergilendiği müzede bir biber masası bulunuyor. Müzenin müdürü Hazal Bostancıeri "Biberin acılık değerinin ölçüldüğü skovil cetvelinde 1 ve 2 numara var. Laboratuvar ortamında üretiliyor. 1 numara satışı yoktu ama 2 numarayı elde edip müzemize getirebildik. Caroline Pepper olarak geçiyor numara. 2,2 milyon acılık değeri. Onu sergiliyoruz masada" dedi ve ziyaretçilere Gaziantep’in coğrafi işaretle tescillenen İslahiye biberi ve hemen yanında acılıkta dünyanın iki numaralı biberi olan Karolayn biberi sunulduğunu belirtti.

Rayiha Baharat Müzesi, ziyaretçilere eşsiz deneyimler sunduğu gibi bilimsel çalışma için gelenler de konaklama imkanı tanıyor.

Dünyaca ünlü oyuncu Penelope Cruz'dan ibretlik sözler! Çocuklarına o şeye asla izin vermiyor

İLİŞKİLİ HABER

Erkan Petekkaya'nın oğlu şimdilerde koca delikanlı oldu!

ETİKETLER

MeryemÜ. ÜSTÜN Yasemin.com - Editör
Yasemin - MeryemÜ. ÜSTÜN

Editör Hakkında

1996 yılında İstanbul Kadıköy’de doğdu. İstanbul Üniversitesinde Gazetecilik ve İstanbul 29 Mayıs Üniversitesinde İlahiyat okudu. Halen İstanbul 29 Mayıs Üniversitesinde Felsefe bölümünde yüksek lisans yapmaktadır. Ekim 2023’ten bu yana Kanal 7 Medya Grubu bünyesinde yer alan Yasemin.com kadın sitesinde İçerik Editörü yapmaktadır.